Viktigheten av vekst

Alle som har startet en bedrift, drømmer om at den skal vokse. Noen lykkes, mens andre må slå seg konkurs. Noen ansetter i hopetall, mens andre fortrekker å drive alene. Når er det nok vekst?

Det er fort gjort å slå seg til ro med status quo, å si seg fornøyd med tingenes tilstand. For eksempel når man har oppnådd økonomisk frihet og har en anselig inntektskilde. Men er det lurt?

Fire grunner til hvorfor man alltid bør jakte på nye kunder

En bedrift har alltid et moment. Hvis du ikke vokser, krymper du. Les videre hvis du er uenig.

1. Jo lenger tid det tar før man får en kunde, jo større er sjansen for at man aldri får kunden

De fleste bedrifter har konkurrenter, og noen av dem, om ikke alle ønsker å vokse. Jo lenger tid du bruker på å lande en kunde, jo større er sjansen for at noen andre får kunden først.

Det er mye vanskeligere å ervere en kunde som allerede har behovet sitt dekket.

Kunder kan også være en god kilde til flere kunder, for eksempel ved anbefalinger. Prøv å ta markedet så fort som mulig!

2. Økt vekst bygger kredibilitet

En bærekraftig vekst danner et bilde av en fungerende og velstyrt bedrift. En solid bedrift vil tiltrekke seg flere kunder og investorer. Smarte, potensielle kunder, vil unngå risikoen forbudet med å jobbe med en bedrift som står i fare for konkurs.

3. Økte kostnader i samfunnet

Konsumprisindeksen (KPI) øker hvert år. Fra 2010 til 2018 har KPI økt med 23.2%.

Dette fører til økte kostander, f.eks i innkjøp, leie og lønn til ansatte. Uten å holde tritt med det øvrige samfunnets vekst, vil man bli mindre profittabel for hvert år som går.

Kort oppsummert; Uten vekst, vil du bli spist opp av inflasjon.

4. Ingen kan spå fremtiden

Omsetningen i nåværende kalenderår er garantert, men alt som skjer etter det, er egentlig bare kvalifisert gjetning. Endringer kan skje i lovverket, det kan komme ny teknologi eller en ny sammfunnstrend, som gjør at bedriften ikke lenger har profitt. Ved å planlegge vekst, så gjør man bedriften mer stabil for årene som kommer.

Få mer informasjon

Ønsker du mer informasjon om LeadMonitor? Skriv inn din epost eller ditt telefonnumer i feltet over, så kontakter vi deg med mer informasjon så snart som mulig.

Lær mer om hvordan LeadMonitor kan hjelpe med flere salg og nye kunder

Book en online demo her