Hvordan hurtige mobilsider konverterer kunder

Salg over mobil har skutt i været, ettersom stadig flere prosesser i vår hverdag har flyttet seg fra PC til mobil. Dette gjelder også våre handlevaner. Ting skal gå fortere og være lettere tilgjengelig enn noensinne, og da blir det stadig mer aktuelt å handle over mobil. Enten vi går en tur på byen eller sitter på buss eller tog hjem fra jobb, kan vi handle akkurat det vi vil. Det vil si, dersom mobilsidene til nettbutikken er optimaliserte og raske nok.

Ingenting er mer irriterende enn trege sider. Når det tar over et par sekunder å laste ned en side på dagens Internett, mister vi mennesker helt motet. Det er fordi vi simpelthen ikke har tålmodigheten til å vente. Vi har rett og slett blitt veldig bortskjemte og forventer kun det beste. Derfor er det helt essensielt for nettbutikker å kunne tilby mobilsider med innhold som laster så fort som overhodet mulig.

Nettsidens hastighet påvirker plassering i søkeresultater

Ikke bare må sidene lastes fort på mobil grunnet forbrukernes syn på dette, men en hel del handler også om søkemotorene. I dag foregår majoriteten av kjøp online gjennom søkemotorene. Det er ikke sånn at folk lenger vet akkurat hvor de skal kjøpe ting. I stedet benytter de fleste seg av Google. Skal en for eksempel kjøpe nye sko, så søker mange "sko tilbud" i Google sin søkemotor. Dersom du har en nettbutikk som selger sko er det dermed helt essensielt å måtte ranke høyt på dette. Selger du over mobil, har lastehastigheten mye mer å si enn over PC, hva gjelder algoritmen til Google. Dermed er det svært viktig at nettsiden din er rask og tilgjengelig.

En raskere side vil nemlig få deg høyere opp i rangeringen. Visste du at to av tre forbrukere kun velger blant de tre første valgene på sitt søkeresultat? Er du utenfor førstesiden, kan du nærmest bare glemme forbrukere med mindre de er ekstremt interessert i å grave igjennom søkeresultater.

Med andre ord er det ikke bare konversjonen med raske mobilsider som er viktig. For å i det hele tatt motta besøkende fra organiske søk, er du nødt til å optimalisere dine mobilsider også. Mobilen har over de senere år blitt ufattelig viktig i markedsføringen, og det er ingen grunn til å tro at den ikke vil ta over en enda større del av kaka. Hvem vet hva det neste steget blir? Står en på utsiden med trege og utdaterte mobilsider, er en faktisk i stor fare for å miste konverteringer, om en i det hele tatt får besøkende til siden.

Mye trafikk

Serveren din kan bare tjene et visst antall personer på en gang. Desto mer trafikk, desto treigere vil det hele naturlig nok gå. Det kan sammenlignes med å stå i kø i en vanlig butikk. Når det er mange kunder til stede i butikken, tar det lengre tid før alle har fått komme til kassa. I tillegg må butikken dra inn ekstrahjelp for å få det hele til å gå raskere, og for at andre kunder skal få hjelp.

Det samme vil skje med nettsiden din. Serveren din vil prøve å håndtere all den ekstra trafikken, men alt vil gå saktere. Kunder blir misfornøyde, og tålmodigheten deres forsvinner gradvis. Har man en delt server, er denne problemstillingen dessverre ganske vanlig.

For mange filforespørsler

Det er ikke bare store, tunge elementer som bruker lang tid på å laste. Det handler også om hvor mange av dem det er. Ethvert lite element på en nettside trenger forskjellige filforespørsler for å laste inn. Alle CSS-filer, alle bilder, delingsknapper og alt av Javaskript er en ny forespørsel. Serveren din kan bare håndtere en viss mengde av disse forespørslene per sekund.

La oss for eksempel si at nettsiden din bruker 100 filforespørsler hver gang den laster. Hvis så 200 mennesker besøker siden din samtidig, vil dette bety 20 000 forespørsler på ett sekund. Er du på en delt server, kan dette virkelig få ting til å gå sakte. Det finnes tross alt et begrenset antall ressurser til å betjene alle filer.

Oppsummert

Vi har altså nå sett at det å dele server med mange andre, blant annet er med på å skape trafikk som påvirker alle involverte, både hosten og de ulike besøkende til nettstedene. På samme måte som en fysisk trafikkork på en motorvei fort kan bli et av hverdagens store og uunngåelige irritasjonsmomenter, kan en treig innlasting av en nettside komme på bekostning av tid og energi.

Derfor er det viktig å være klar over de ulike momentene som kan gjøre det vanskelig å bedrive netthosting på en server man deler med mange andre. Dersom du er klar over hva du har å gjøre med, hvilke utfordringer du står over og hvilke løsninger som finnes tilgjengelig, gir du deg selv en stor fordel enten du velger å benytte deg av delt server eller ikke.

Få mer informasjon

Ønsker du mer informasjon om LeadMonitor? Skriv inn din epost eller ditt telefonnumer i feltet over, så kontakter vi deg med mer informasjon så snart som mulig.

Lær mer om hvordan LeadMonitor kan hjelpe med flere salg og nye kunder

Book en online demo her