Hvordan velge riktig CRM for din bedrift

Hva er et CRM?

Customer Relationship Management-programvare (CRM), kort fortalt, er programvare for å håndtere kunderelasjoner.

Et CRM er et must for alle B2B-bedrifter, og de aller fleste B2C-virksomheter. Et godt CRM- system lar bedriften:

  • Håndtere kundenes kontaktinformasjon
  • Spore interaksjoner
  • Delegere kundekontakt blant ansatte
  • Planlegge oppfølgingsoppgaver med klienter

Dersom du ikke allerede har valg et CRM system, bruker du gjerne en kombinasjon av epost, regneark og kalendere. Implementering av et CRM-system vil skape orden i kaoset.

Dette kan gi større inntekter, uten at selskapet må bruke mer ressurser på annonser eller selgere.

Start tidlig

Desto tidligere du tar i bruk et CRM-system desto bedre. Den vanskeligste delen med å implementere et CRM-system er å få alle dataene inn i systemet. Jo mindre data som eksisterer utenfor systemet, jo lettere er det å komme i gang.

Velge CRM

Å velge riktig CRM for din bedrift, kan være en anstrengende oppgave. Det finnes hundrevis av alternativer med store forskjeller, og et bredt spekter av priser. For å hjelpe deg, har vi i Leadmonitor funnet fem spørsmål du bør stille deg selv i CRM-søket.

1. Hvor mange ansatte har du?

Jo flere brukere av et system, desto mer innsats kreves for å holde det hele organisert, og å holde informasjonen trygg.

Hvis du har mer enn 10 brukere, vil du sannsynligvis trenge muligheten til å endre tilgangsrettigheter, slik at du kan kontrollere hva hver bruker kan se og redigere. Hvis du har flere salgsteam, behøver du kanskje også områdeadministrasjon, som lar deg fordele salgsfolk til lag, slik at de ikke deler alle leads eller klienter. Du finner begge disse funksjonene i Zoho CRM. Dersom du har færre enn 10 brukere, vil det være både lettere og rimeligere å bruke Insightly eller Nimble.

2. Trenger du et CRM for salg, markedsføring, kundeservice eller alle tre?

Leadmonitor lar deg implementere besøkende fra din hjemmeside direkte i alle CRM-systemer. Mens CRM-er er mest brukt av selgere til å håndtere avtaler, kan systemer som Zoho, SugarCRM og Salesforce også brukes til å håndtere kundeservicesaker og online markedsføringskampanjer.

Ved å bruke Leadmonitor vil du kunne spore brukeradferd; som hvilke koblinger de besøkende klikket på, eller hvor lang tid de brukte på de forskjellige nettsidene dine. Med dette kan du bygge en detaljert profil av kundepreferanser i ditt CRM-systen. Disse dataene kan brukes på mange måter, for eksempel en epost med informasjon og pristilbud, for et produkt de har vist interesse for.

3. Vil du at CRM-programvaren skal samhandle med andre systemer?

Vil du raskt sende salgsinformasjonen til regnskapsystemet, eller du vil synkronisere din kontaktbok med din markedsføringstjeneste?

Dette er noen av mange måter du kan integrere et CRM med andre systemer. Nettbutikker, entreprenører, utviklere, personalavdelinger og prosjektledere har alle spesiell programvare de bruker fra dag til dag. Integrering med CRM betyr mindre arbeid, og redusere sjansen for feil når du overfører data mellom systemer.

Salesforce har det største antallet integrasjoner av alle CRM, med over 2.600 tilgjengelig i App Store. Zoho og SugarCRM støtter også mange tredjepartsintegrasjoner. Dersom programvaren du ønsker ikke støttes, kan du eventuelt få laget en integrasjon. Zoho og Salesforce har tilgjengelig API og SugarCRM gir deg tilgang til kildekoden.

Nimble har færre integrasjoner, men de kan fortsatt knyttes til populær programvare som Leadmonitor, Mailchimp eller Evernote.

4. Hvilke ekstra funksjoner trenger du?

Noen tilleggsfunksjoner du måtte ønske, vil kun finnes i bestemte CRMer. Mange bedrifter ønsker i dag å kunne overvåke sosiale mediekanaler etter omtaler, eller for å se hva deres klienter står overfor. Dette finner du i Zoho og Nimble. Nimble lar deg også kombinere alle dine sosiale medier og e-postforbindelser til en enkelt kontaktbok.

HubSpot er ett populært alternativ som tilbyr en "freemium"-model. De lar deg komme igang med ett fullgodt CRM-system, helt kostnadsfritt. Prisene øker etterhvert som du trenger flere brukere og tilleggstjenester.

Insightly inkluderer prosjektstyringsverktøy, som kan være bra for bedrifter som ønsker å følge fremdriften av en ordre etter at avtalen er gjort. Zoho inkluderer også prosjektledelse, men du må installere den som et tillegg. Zoho tilbyr faktisk mange andre forretningsprogrammer.

5. Hvor mye har du råd til å betale?

Som med det meste i livet, får du det du betaler for. Dersom du ikke har behov for flere enn 5 brukere, vil et gratis CRM-system gjerne fungere for deg. Prisen betaler enn da gjerne i redusert effektivitet. På en annen side vil du ikke skyte spurver med kanoner - altså betale for funksjoner du ikke har bruk for.

Det beste rådet vi kan gi er å først sette seg ned med brukerne av CRM-systemet og høre hvilke funksjoner som er viktige. For selgerne vil dette ofte inkludere en avtalejournal, mens det vil være viktig for markedsføringsavdelingen å ha en besøktrackingstjeneste, som viser hvor de besøkene kommer fra. Noen funksjoner har en tendens til å øke kostnadene og komplisere oppsettet - det er fornuftig å holde seg til det du faktisk trenger!

Få mer informasjon

Ønsker du mer informasjon om LeadMonitor? Skriv inn din epost eller ditt telefonnumer i feltet over, så kontakter vi deg med mer informasjon så snart som mulig.

Lær mer om hvordan LeadMonitor kan hjelpe med flere salg og nye kunder

Book en online demo her